תמונה מתוך היא. גבר בודד יושב במיטה, מחזיק את הטלפון שלו.

קולנוע בימי קורונה: הסרטים שישמרו על השפיות שלכם בזמן בידוד וסגר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

"למדו לאהוב את הבדידות… להיות יותר לבד עם עצמנו. הבעיה של אנשים צעירים היא מעשים רועשים ואלימים כדי לא להרגיש בודדים. וזה דבר עצוב". מילותיו של הקולנוען הדגול אנדריי טרקובסקי מהדהדות בתקופת בידוד חברתי וסדר של ימי קורונה. כשבכל זאת רוצים לברוח מלהיות "לבד עם עצמנו" – תמיד אפשר להיות לבד עם סרטים! ברשימה זו קיבצנו סרטים נהדרים לצפייה בבידוד ובהסגר: הם מעבדים מצבים ורגשות דומים לאלה שלנו בימים אלה, גם הקשים שבהם – אבל בסוף הרשימה מובטחים גם סרטים לילדים ולמבוגרים כאחד, שיספקו לכם אסקפיזם מוחלט, ירחיבו את הלב ויעודדו לקראת העולם שלאחר הקורונה. מתחת לכל סרט מצוינות הפלטפורמות שבהן הוא זמין לצפייה. // יובל פרנס-מדר

_

ישראלי, עצמאי וסופני

סופעולם (רוני קידר, 2014)
Endtime

הסרט זמין לצפייה באתר קרן הקולנוע הישראלי.

החרדה הקיומית המתגברת מהווה טיימינג מוצלח לצפייה בסרטה של רוני קידר סופעולם. הסרט העצמאי המשלב אלמנטים ניסיוניים מתאר תרחיש בו נותרו שלוש שעות לקיצה של האנושות ועוקב אחר מספר חברים בשנות העשרים לחייהם המתכנסים לבלות יחד את הלילה האחרון לפני הסוף. הסיטואציה מעוררת האימה המובילה להתפוצצות של רגשות ויצרים ממחישה תחושת חורבן באופן כה מטריד שעלול להרתיע את מי שמחפשים אסקפיזם בימים אלו. מעלותיו של הסרט טמונות במשחק האמין ובכתיבה השנונה של קידר שמצליחה בסגנון נטורליסטי וכמעט ללא אמצעים להעביר משל עמוק ונוקב על הטבע האנושי. // אורי תור

תמונה מתוך סופעולם. חבורת צעירים יושבת סביב השולחן לאור נרות.
הנחיות משרד הבריאות אוסרות על התקהלות של יותר מ-10 אנשים.

_

קולנוע דוקמנטרי אקסטטי

גריזלי מן (ורנר הרצוג, 2005)
Grizzly Man

הסרט זמין לצפייה ביוטיוב.

מבחינתי, גריזלי מן של וורנר הרצוג הוא סרט הבידוד הגדול מכולם. כמו בסרטיו האחרים (בין אם תיעודיים או עלילתיים), עוסק הבמאי הגרמני הענק ביחס בין האדם לטבע – יחס שיש בו התנגשות ומאבק, אך גם אחדות והרמוניה. הסרט מתאר את סיפורו המדהים של טימותי טרידוול – בחור שתיעד את חייו בחברת דובי הגריזלי באלסקה, עד לרגע שבו נטרף למוות. וכמו תמיד, האובססיה, היצר והטירוף הם מה שמושך את הרצוג למקרה של טריידוול – שמושווה לא פעם בסרט לאמן באופן כללי – ולהרצוג אישית. איכשהו, משתקפת מהסרט המצמרר הזה גם אהבה גדולה לטבע, על אף הצד ההרסני שבו, וניגוד מרתק זה (שחוזר שוב ושוב בסרטיו של הבמאי) מעניק ליצירה את כוחה בעיניי. אין צופה שהיצירה התיעודית הזו לא תטלטל, תזעזע ותרגש. עם פסקול נפלא ועם ההופעה הכי מדהימה של שועל בקולנוע אי פעם – גריזלי מן הוא סרט הבידוד המושלם. // גדי רימר

_

סאטירה פרובוקטיבית ונסיונית

המלאך המשמיד (לואיס בוניואל, 1962)
The Exterminating Angel

הסרט זמין לצפייה ב-itunes וב-The Criterion Channel.

אחד משיאי הקולנוע הסוריאליסטי של בוניואל הוא סרט על חבורה שתקועה יחד בחדר אחד, בלי יכולת לצאת, על אף החרפון ואי-הנוחות הכרוכים בכך. מזכיר למישהו משהו? הלהיט הרשמי של עונת הבידוד הוא משל שנון, חריף ומעורפל במידה הנכונה, המתאר חבורה אריסטוקרטית שנכנסה למסיבה ובלי שום סיבה ברורה לא מצליחה לחצות את מפתן הדלת ולגמור אותה. כל אחד מהאורחים מתמודד עם הסיטואציה אחרת – מיסטיקה, רציונליות קרה ומתגוננת, היסטריה, סמים – ובכל זאת, ביחד כולם מהווים עדר כבשים עיוור אחד. בניגוד למשלים כאילו-שנונים אחרים, הסרט הוא פשוט סרט טוב, ורפרטואר הדמויות שמככבות בו בשחור-לבן מאיר באופן נוגה ומשעשע את המצב הנוכחי, ואולי האנושי. // גולי דולב-השילוני

תמונה מתוך המלאך המשמיד. גבר אוכל, אישה אחת מתאפרת ואישה שניה מורחת לק.

_

מעשיה פטליסטית לעת משבר

יהודי טוב (האחים כהן, 2009)
A Serious Man

הסרט זמין לצפייה ב-yes VOD וב-HOT VOD.

יהודי טוב הוא סרט חריג-יחסית בגוף העבודות של האחים כהן. בעוד ששאר הסרטים שלהם מפלרטטים עם ז'אנרים הוליוודיים (פילם נואר, מערבונים), ביצירה הקטנה הזו הם מפגישים את המעשיות והמסורת היהודיות עם התרבות האמריקאית. זהו סיפורו של לארי גופניק, איש משפחה וקהילה יהודית בארה"ב ששגרת חייו מופרת בצורה קיצונית ואלימה על-ידי רצף אירועים נסיבתיים ואקראיים כאחד. כתוצאה מכך, לארי עובר משבר רוחני כאשר שוב ושוב "נופל בין הכיסאות" ובכל זאת מתעקש לשמור על סדרם של דברים. בשגרה המעורערת של האי-ודאות שנגיף קורונה מביא עמו – כלכלית, חברתית וגם רפואית (מטבעו של וירוס מדבק ובעל אופי בלתי צפוי), תהליך הרפלקציה האישית שלארי עובר נהפך למעשה גבורה ראוי מתמיד. // אוהד עמיחי

תמונה מתוך יהודי טוב. גבר במשרד נוגע בפנים שלו.
יש להמנע ממגע בפנים.

_

באווירת הבדידות

איש ישן (ז'ורז' פרק וברנרד קווייסן, 1974)
The Man Who Sleeps

הסרט זמין לצפייה ביוטיוב.

בחור צעיר המסתגר בחדרו בניסיון לברוח מהעולם ומהמציאות. הסרט מבוסס על הנובלה הנהדרת של ז'ורז' פרק (שתורגמה גם לעברית), וכמותה הוא כולו פונה לצופה ישירות בגוף שני. הוויס-אובר ("אתה מנסה לישון", "אתה רק צל קטן") מוביל לסוג של היפנוזה, ביחד עם הצילומים היפיפיים של פריז בשחור לבן. זה סרט יחסית מדכא, ובדומה לסרטיו של אלן רנה יכול להרגיש כמו חלום לפעמים. הסרט מתאר את הבדידות של האדם, ואת החשש מהעולם שבחוץ בצורה ייחודית בפני הקולנוע. מה יותר טוב מהסרט הזה כדי לתאר כמה עגמומיים החיים שם בחוץ, ובטח שעכשיו? // דולב אמיתי

_

זמן טוב לאתגרים

ז'אן דילמן, רציף המסחר 23, בריסל 1080 (שנטל אקרמן, 1975)
Jeanne Dielman, 23 Commerce Quay, 1080 Brussels

הסרט זמין לצפייה ב-itunes, ב-Amazon וב-The Criterion Channel.

דווקא בזמנים בהם שגרת חיינו משובשת כל כך – סיפורה של אישה אשר שקועה לחלוטין בשגרה הקבועה שלה. ז׳אן דילמן, סרטה של הבמאית שנטל אקרמן, הוא אבן דרך משמעותית לא רק ביחס לקולנוע פמיניסטי אלא קולנוע אומנותי בכלל. הוא מבוים בסגנון של מינימליזם פורמליסטי, שעשוי להרגיש קיצוני במיוחד ביחס לקונבנציות המיינסטרים של הקולנוע הנרטיבי. אקרמן נשענת על מצלמה סטטית, זוויות ופעולות רפטטיביות וקצב שלוקח את הזמן שלו. לצופים שלא נרתעים ולא שוללים על סמך תיאור זה, איזה תזמון טוב יותר יש מאשר בידוד קורונה מלא בזמן כדי להשקיע שלוש שעות ו-20 דקות לסרט זה ולהתמסר לסגנון ולקצב הייחודיים שלו. // ערן אלתר

תמונה מתוך ז'אן דילמן. אישה יושבת במטבח ושותה קפה.

_

ננצח גם את הפאניקה

הניצוץ (סטנלי קובריק, 1980)
The Shining

הסרט זמין לצפייה בנטפליקס, ב-yes VOD, וב-HOT VOD.

נראה שהבידוד ימשיך עוד הרבה, והזמן העודף בבידוד מאפשר לא רק לגלות סרטים חדשים אלא גם לחזור ולהינות מהקלאסיקות הגדולות והמוכרות. הניצוץ הוא אולי הדוגמה הכי קיצונית ליצירה שצפיות חוזרות בה מביאות למסקנות חדשות ולתיאוריות קיצוניות ומופרכות. מדובר כמובן בסרט האימה המופתי של הבמאי הפרפקציוניסט סטנלי קובריק, שבונה מתח וחרדה לאט ובקפדנות, לא מעט באמצעות תנועות המצלמה והזומים המפורסמים שלו. במרכז הסרט, ג'ק ניקולסון בתפקיד שומר מלון מבודד שמשתגע לאורך עונת החורף כששוהה שם עם משפחתו, מנותקים מהעולם החיצון. בפרט ראויה לשבח הופעתה הפנומנלית של שלי דובאל בתור וונדי (לעומת זאת היחס שהיא קיבלה מקובריק ראוי לביקורת). אחד הנימוקים שמוצעים לאבדן השפיות של ג'ק היא "קדחת הבקתה" שמתעוררת מהסגר ושנאחל שלא תשתלט על אף אחד מאיתנו. ובכל זאת, יש כאן גם מקור לעידוד בימי קורונה: כפי שאמר קובריק בעצמו, מדובר בסרט אופטימי – כי לפיו יש חיים אחרי המוות. // יובל פרנס-מדר

תמונה מתוך הניצוץ. גבר עומד ובוהה.
היעזרו בסבלנות. הסגר ייגמר ונוכל לצאת החוצה. יש מספיק נייר טואלט במזווה.

_

אנימציה לכל המשפחה

פלונטר (ביירון הווארד ונייתן גרנו, 2010)
Tangled

הסרט זמין באנגלית ובדיבוב לעברית ב-yes VOD וב-HOT VOD.

אם אתם/ן רוצים להכנס חזק לאווירת קורונה, אני ממליצה בחום על סרט על נערה שנמצאת בבידוד 18 שנים, וביום הולדתה ה-18 יוצאת לראשונה לחופשי – פלונטר! בדיחות על כך שלממלכה שלה קוראים "ממלכת קורונה" בצד, בעיניי זה הסרט המושלם לבידוד – קצבי ומשמח, מתאים לכל המשפחה, ובין סרטי דיסני הוא מספיק חדש בשביל שיהיה סביר שלא ראיתם/ן אותו כל כך הרבה פעמים עד שהוא נמאס. למי שלא שמעו על הסרט, מדובר בסיפורה של רפונזל, נסיכה שנחטפה כתינוקת וגודלה במגדל על ידי אם חורגת מרושעת. ביום הולדתה ה-18 היא סוף סוף אוזרת אומץ ובעזרת הגנב הכריזמטי פלין ריידר יוצאת להרפתקה מרתקת. // דנה גרין

תמונה מתוך פלונטר. רפונזל נתלית על השיער הארוך שלה.

_

נישאר אופטימיים

סרטי פדינגטון (פול קינג, 2014, 2017)
Paddington & Paddington 2

פדינגטון זמין באנגלית ובדיבוב לעברית ב-yes VOD וב-HOT VOD. פדניגטון 2 זמין באנגלית ובדיבוב לעברית ב-yes VOD.

שני סרטי ״פדינגטון״ הם אופציית צפייה מעולה למשפחות המחפשות סרט לראות יחד בבית, אבל גם לצופים בכל גיל. סיפוריו של הדוב המקסים שמגיע מפרו ללונדון והמשפחה המאמצת אותו לחיקה מצליחים להצחיק, לרגש ולחמם את הלב. זוהי אופציה נהדרת לא רק בזכות עשייה קולנועית מקסימה על כל היבטיה, אלא גם כי בתקופה כמו זו, בהן אפשר בקלות להיכנע לפסימיות וחרדה, הערכים החיוביים שמייצג הדוב פדינגטון כמו טוב לב וסובלנות לאחר יכולים לעודד מאוד. אם זה לא מספיק – אולי תזדהו עם הכלא שבו מתרחש חלק משמעותי מהסרט השני! // נועה דולברג

תמונה מתוך פדינטגון. הדב פדינגטון מלקק ילד במטבח מבולגן.
מקרה נדיר שבו פדינגטון לא מהווה דוגמה אישית. אל תלקקו אנשים בתקופת קורונה.

 

תמונת הכותרת – מתוך היא (2013), גם הוא סרט ראוי לעת זו.

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email